Jag har blivit kontaktad av en person som jobbar professionellt med bloggar. Hen undrade om jag kunde tänka mig att kampanja lite för en sommarfestival på min blogg.
Uppdraget innefattar att man skriver om nyheter som rör (festivalen). Artister som uppträder, intressanta aktiviteter på (X), om kampanjen och sponsorer som kommer in (…) Naturligtvis så får man som ambassadör fri access till (festivalen) och dess aktiviteter.
Självklart tackade jag nej. Att blogga om ett ämne för att sedan få betalt med en fribiljett går emot syftet med den här bloggen som ju är att skapa transparens.
Låglönebransch
Erbjudandet fick mig att fundera på den låglönebransch som bloggosfären är. Många unga drömmer om att bli proffsbloggare och jobbar stenhårt på att skapa trafik genom att posta massvis med inlägg om dagen. Några lyckas bra och har kanske samma räckvidd som en lokaltidning eller mer. Ändå, och trots att de slipper utgifter för tryck, får de inte in tillräckligt med pengar.
En dyster person skulle säga att detta beror på att internet är ”oändligt”. Det finns obegränsat med plats att lägga sin annons på nätet och därför kan webbmedier inte ta lika mycket betalt som pappersmedier.
Lära sig ta betalt
Men jag tror att det ännu mer beror på att många bloggare inte tar tillräckligt betalt. Bloggen är helt enkelt ett ännu ungt medium och bloggarna blir glada av att en marknadsförare visar intresse och bjuder på lite freebees i utbyte mot ett positivt inlägg. Istället borde bloggarna tydligt skilja på innehåll och marknadsföring, och ta betalt som vilken annan mediekanal som helst för reklam.
Vi snackar alltså om att en 16-åring ska tacka nej till en gratis festivalbiljett för att hjälpa sig själv skapa sig en framtid som professionell bloggare. Jag tror faktiskt att det är möjligt, unga är smartare än vad folk brukar tro. Kanske dags för Tyra Sjöstedt, Isabella Löwengrip, Malin Richardsson eller någon av de andra att bli fackordförande?