Nästa vecka sänds en föreläsning i SVT där jag berättar vad jag vill göra med svensk sex- och samlevnadsundervisning, med min kommande bok Lätta sexboken. Men du kan redan nu tjuvkika på föreläsningen i SVT Play!
Klicka på filmen. Spola fram till minut 39!
Lätta sexboken släpps i september. Vill du ha ditt exemplar före alla andra, beställ den då här.
Och om filmen inte funkar, klicka här!
Varför tycker Du att hela klassen ska vara med när man undervisar om mens i skolan? Vad har Du för forskningsstöd för detta?
Självklart ska pojkarna veta vad mens är för något men när man går djupare in i ämnet är pojkarna ointresserade samtidiagt som flickorna upplever pojkarna som störande. När jag som lärare pratar om mens vill gärna flickorna bryta in med frågor. Om pojkarna är närvarande upplever flickorna att deras integritet eller ”anonymitet” blir otrygg – och då uppstår inga öppna frågor och samtal.
Hej Örjan Norberg!
Många killar får alldeles för överskådlig information om mens. Deras okunskap kan leda till fördomar. Därför är det viktigt att både tjejer och killar får lära sig om mens.
Många verksamheter vittnar om att killar har ett ointresse för att lära sig om sånt som de uppfattar som tjejfrågor. Lika stort ointresse finns inte åt andra hållet, alltså tjejer är inte lika ointresserade av sånt som uppfattas som killfrågor.
Det här speglar ett könsmaktsförhållande, som skolan har i uppdrag att bryta.
Du undrar vad jag har för stöd och mitt svar är att jag vilar mig helt mot värdegrunden i grundskolans och gymnasieskolans läroplaner.
Gruppdynamiken ser olika ut i olika grupper. Därför kan jag inte svara på vad som är bäst för just dina elever. Om det inte fungerar att ha könsblandad undervisning med din klass rekommenderar jag att ni efter att ha delat upp eleverna ändå ger båda grupperna en lektion om mens.
Lycka till!
Inti
Det var absolut inte det Du förmedlade i TV idag.
Det Du menade idag på TV var att vi svenska lärare inte tillät att pojkar fick någon undervisning i mens (de fick lämna klassrummet).
Dessutom pratade Du om att vi lärare INTE gav en undervisning om det lustfyllda i sex. Att vi bara pratade om själva fortplantningen. VILKET JÄVLA SKITSNACK.
Hur kan Du säga det? Vad har Du för faktabas för Dina påståenden? Tror Du att vi är dinosaurier?
Jag ska berätta om hur jag gör. Och jag är övertygad om att de flesta lärare gör likadant.
Jag berättar bara om de lustfyllda som är beroende av de hormoner som skapar lust och hur de uppkommer och påverkar oss alla. Jag berättar öppet om kåthet och begär som kan av alla möjliga slag. Homo, hetero eller annat. Jag visar också två 25 minuters filmer (vid två olika tillfällen) om just uppväxande tonåringar som söker sig till varann i sexuell längtan (”Här är din kropp”
http://filmo.se/vara-filmer/?id=FIL11528).
Du måste ha en väldigt dålig kontakt med vad vi moderna lärare sysslar med.
Hej Örjan Norberg,
Det verkar som att jag misslyckats i min kommunikation till dig. Min föreläsning handlade om problem inom sexualundervisning. Att det existerar problem betyder inte att problemen finns i varje klassrum eller i varje biologibok. Men när bara en av fem ungdomar säger sig vara nöjd med skolans sexualundervisning, då tycker jag att vi tyvärr behöver ta oss tid till att diskutera just problemen, även om det kan uppfattas som negativt.
Om det är till någon tröst så brukar jag ofta lyfta fram alla de eldsjälar jag möter i svenska skolor och jag har en god relation till svenska lärare. Det är ofta via just lärare som mina böcker och artiklar når fram till ungdomar. Ofta är också lärare inblandade i processen när jag skriver, till exempel i min nya bok Lätta sexboken.
Slutligen; du skrev en hel del kommentarer i rad. Jag väljer att bara publicera den första av kommentarerna och avslutar härmed samtalet för den här gången.
Vänliga hälsningar,
Inti