Dagens ”ska jag skratta eller gråta?”-läsning bjöd Göteborgs-Postens debattsida på.
En psykolog vid namn Alf B Svensson delade med sig av sina tankar om sexualundervisning, RFSU och UR:s film Sex på kartan. Låt mig gå igenom artikeln med er.
Samtidigt utelämnar man en mängd viktig kunskap som att sex ihop med kärlek ger mer tillfredsställelse än om man bara är knullkompisar.
Alf B Svensson har så klart rätt att föredra sex inom en romantisk relation, men Alfs personliga sexuella preferenser behöver inte gälla oss alla.
Utöver att komma med ett felaktigt påstående, utgår Alf B Svensson från en kärleksnorm. Sexualundervisning ska i den mån det går undvika att falla för normer, eftersom man då osynliggör deltagarnas egna verklighet och kan skapa stigma mot de elever som går emot normen. Om lärare säger så här i skolans sexualundervisning riskerar de att ge legitimitet till ”hor-stämpling” av skolkamrater.
Eleverna får inte heller veta att ju fler de har sex med desto mindre får de ut av det.
Människor är olika. Vissa vill ha många sexpartners. Andra vill ha få. Men det är svårt att tänka sig att sexet automatiskt skulle bli sämre för att en individ samlar på sig erfarenheter.
Lärare får inte säga som det är – att tjejer nästan aldrig frivilligt ställer upp på gruppsex. (…) Män åtalade för gruppvåldtäkter kommer därför även i framtiden försöka hävda att kvinnan var med på det.
Enligt Alf B Svensson är gruppsex något som tjejer nästan aldrig ställer upp på frivilligt, gränsen mellan gruppsex och gruppvåldtäkt verkar tunn. Ansvaret vilar tungt på Alf B Svensson att visa varifrån han hämtat sitt påstående. I de sexvaneundersökningar riktade mot svenska ungdomar som gjorts har man inte ställt frågor om deras erfarenheter av gruppsex. Så varifrån hämtar Alf sin fakta?
Man säger inget om vad trygga, stabila kärleksrelationer betyder för folkhälsan och samhällsekonomin.
Alf, käre Alf … Jag har hållit sexualundervisning i många, många år, mött elever med olika social bakgrund, olika svenskkunskaper, boendes i olika ändar av Sverige, med olika diagnoser. Och de har ställt frågor om allt mellan himmel och jord. Än har INGEN ungdom jag stött på grubblat över vad stabila kärleksrelationer betyder för samhällsekonomin!
Sexualundervisning ska baseras på kunskap
Alf B Svenssons påståenden är egentligen för lättviktiga för att vara värda att ge sig in i polemik med honom. Men Svenssons artikel kastar ljus på att sex- och samlevnadsundervisning inte är något flummigt lull-lull som ska ges ut ”på känn”. Sexualundervisning måste tas på lika stort allvar som andra skolämnen och grundas i riktig kunskap om kroppen och mänsklig sexualitet. Annars står våra barn och ungdomar chanslösa mot samhällets fördomar och missförstånd kring människans sexualitet.
En kommentar till ”Okunnigt om sex- och samlevnadsundervisning”